Ett år efter att Ida Sjöstrand började på resursskolan vid NPF Gymnasiet delar hon sin berättelse om en djupgående livsförändring. Med en nyfunnen entusiasm för skolan beskriver hon hur depressionen har lättat och hennes tidigare svagheter omvandlats till styrkor. Ida växte upp i Ryssland och började känna av depression under sjuans årskurs, vilket så småningom ledde till att hon blev sjukskriven. Hon försökte först att studera i Kumlaskolans lärarstudio men trivdes inte bland eleverna trots att hon gillade undervisningen och lärarna. När nionde klass avslutades hade hon endast betyg i engelska och praktiska ämnen.
Idas mamma upptäckte sedan en ny resursskola, och efter ett besök och en sorts intervju med skolans personal blev Ida antagen. Vid den här tidpunkten kände Ida sig osäker på sin framtid, i skuggan av andra elevers prat om meritpoäng och framtida studier. Men hennes inställning förändrades radikalt efter ankomsten till resursskolan och en inspirerande matematiklektion med läraren Eric Lundbeck, som använde gula klisterlappar för att samla elevernas åsikter om undervisningen.
På denna skola fann Ida ett tryggt lärunderlag och anpassade lärmetoder, inklusive dedikerade utrymmen och små klassrum för en mer individualiserad inlärning. Assistenter och lärare var lyhörda för elevernas behov, vilket underlättade både akademisk och social utveckling. Ida kände snart att hon var en del av en familj, och hon kunde tillsammans med sin mentor Karin Hogbeck navigera genom skoldagar och utmaningar.
Hennes dagar på skolan inkluderade varierade scheman, men vanligen började de med mentorstid följd av matematik och svensklektioner. I ett avgörande skede engagerades hon av historieläraren Hector Del Gaizo Gonzalez, vars passion och engagemang för sitt ämne ledde till att Ida så småningom uppnådde betyg i både historia och samhällskunskap.
Ida uppmanar andra att lyssna och ha tålamod med elever som kämpar, och att inte döma för snabbt. Genom sina egna framgångar och den stödjande miljön på resursskolan fick hon möjlighet att fortsätta sina studier vid Bergs internatskola, en särskild skola med fokus på naturligt lantbruk. Ida summerar sin upplevelse som livsförändrande, där hon inte bara hittade en lösning på sina problem utan också kunde omvandla sin kamp till framgång. Resursskolan har erbjudit henne och andra elever en plats att vara sig själva och utvecklas tryggt.