Ida Sjöstrand, elev på NPF Gymnasiets resursskola, berättar om sin upplevelse ett år senare. Ida Sjöstrand, elev 22 på resursskolan Mitt liv har förändrats totalt. Jag har en önskan om att gå i skolan, jag är mindre deprimerad och alla mina svagheter har blivit mina styrkor. Ida bodde hela sitt liv i Ryssland. Men från sjuan blev hon deprimerad och blev slutligen sjukskriven. Hon fick börja i Kumlaskolans lärarstudio med en liten grupp elever. Det fungerade inte där med andra elever, även om hon var nöjd med undervisningen och gillade lärarna. Ida gick ut nian med bara betyg i engelska och praktiska ämnen. – Lärarna påpekade det för att det inte såg särskilt bra ut. Då hittade min mamma information om en ny resursskola som skulle öppna på försök. Vi fick komma till skolan och träffa bland annat assistenterna. Det var som en intervju. Några veckor senare fick jag veta att jag var inlagd”, säger Ida. – Innan jag började plugga på resursskolan var det en jobbig period då alla skolelever runt omkring mig pratade om meritpoäng, slutbetyg och var de skulle plugga härnäst. Jag undrade hur jag skulle ta mig förbi nio. Men när jag kom till resursskolan förändrades min inställning. Jag upplevde en riktig ”wow”-känsla ganska tidigt, i min första matteklass på gymnasiet. Läraren Eric Lundbeck samlade elevernas önskemål om hur de ville att deras lektioner skulle undervisas på små gula klisterlappar. ”Jag kände att fokus låg på mig, på individen, och huvudsaken var att det fungerade för oss som var där.” Detta gjorde att jag kunde komma till skolan. Jag fick stöd och bestämde mig till slut att även om jag bara kunde ge 10% så var det bättre än ingenting och gick till skolan. Senare presterade jag oftast 80% bra på plats. Lärare pressar inte, utan pressar lite i taget. Hur ser anpassningar ut på en resursskola? Vi har ett eget utrymme i mellanstadiet, så det känns verkligen som ett ”tryggt utrymme”. Här kan alla vara som de är. Vi har två klasser, sol- och lunar, och två eller tre rum där du kan gå till jobbet eller till exempel äta på egen hand. Du kan läsa materialet. Lärare och assistenter kan se om du har en dålig dag eller en bra dag och anpassa sig därefter. Under den här tiden fick jag vänner och vi umgås i skolan. Lärare och assistenter blir som en familj. Under Idas år i skolan läste hon svenska, matematik, religionskunskap, historia och samhällskunskap. Hur kan en vanlig dag se ut? – Måndag är vad jag kallar en enkel dag. Jag började sedan mentortiden 08:45. Karin (Kiki) Hogbeck, min mentor, har varit otroligt stöttande under hela resursskolan. Tillsammans överlevde vi veckan, schemat, lektioner, tentor och eventuella avvikelser. Sedan blev det paus. Mattelektion. Vila igen. Svenskalektionen och jag slutade 11.30. Jag åt antingen lunch och stannade inomhus med mina klasskamrater till 16:00, eller gick hem när jag kände för det. – En längre dag slutade jag först 15:05, och då såg dagen ut som måndag, men på eftermiddagen hade jag fler lektioner. . Men alla elever har ett individuellt schema. Det här är schemat som passar mig. – En annan fantastisk lärare är Hector Del Gaizo Gonzalez. Tack vare honom läser jag historia och samhälle. Först gick jag inte på lektioner. Jag är för trött. Sedan började jag göra mina läxor om historia, men ingenting om samhället. Sedan smög jag in på historielektionen. Och det var så gott! Han hade en sådan passion för ämnet, lyssnade på sina elever och kunde måla upp en levande bild av historien. Jag började ta hans historielektioner. Sedan började jag gå hans samhällskunskapsklasser och idag har jag betyg i båda ämnena. Jag kände att han verkligen kämpade bredvid mig. Tack vare sina betyg sökte Ida och kom in på Bergs internatskola, ett gymnasium för naturligt lantbruk med egen gård i Vesterhaning. Har du erfarenhet av att kommunicera med elever som befinner sig i samma situation som du? – Lyssna och ha tålamod! Ge barn en chans, låt dem komma, undertryck inte deras iver med konstant ”nej”. Lyssna. Lyssna. Lyssna. Hur skulle du summera din tid på resursskolan? – Nu har livet blivit bättre. Istället för att hitta alla problem hittade jag en glöd och förvandlade den till en eld. Barn som har det kämpigt ska få plats. Resursskolan erbjuder NPF-elever en plats, en trygg plats att utvecklas. En plats där du kan vara dig själv. Resursskolan är viktig!