På en tidig onsdagsmorgon kl. 08.00 rustar läraren Elin Orn för att hålla en klass i rörelseövningar i Niboda gymnastiksal. Elin är projektledare för en initiativ som syftar till att integrera fysisk aktivitet i Stimmet Grundskolas vardag, ett projekt som drog igång förra hösten med finansiellt stöd från Riksidrottsförbundet fram till terminens slut. ”Vårt mål är att integrera fysiska aktiviteter i elevernas dagliga liv och hjälpa dem förstå vikten av rörelse för hälsa,” förklarar Elin samtidigt som hon sätter upp bilder på en anslagstavla.
Projektet, stött av Riksidrottsförbundet, inleddes med att en projektledare tilldelades för att övervaka verksamheten. ”Vi deltog också i ett nätverksmöte med andra skolor som implementerat liknande program, vilket var otroligt inspirerande,” tillägger Elin.
När eleverna börjar strömma in i gymnastiksalen, som är fyra gånger större än deras vanliga på Stimmet-skolan, möter Elin dem med glädje. Salens storlek gläder eleverna, och några springer omkring redan innan lektionen börjar. Stämningen är hög och förväntansfull.
Elin och hennes klasskamrat Alexandra Pravica guidar eleverna genom dagens aktiviteter, som inkluderar uppvärmning, spel och avslappning, med hjälp av bilder och demonstrationer. ”Det är viktigt att vi alla har kul,” säger Elin.
Under uppvärmningen fylls rummet av musik och skratt, medan lärare och assistenter hjälper till genom att dansa och sjunga med eleverna. Efter uppvärmningen delas gruppen i två för spel som ”Fruktsallad” och ”Bläckfisken.”
Alexandra förklarar hur gruppen anpassar aktiviteter så att alla elever får utmaningar som passar deras förmågor. Spelen är både visuella och auditiva, och eleverna anpassar sig snabbt till reglerna.
Efter en stund byts spelen ut, och energin i gymnastiksalen är på topp. ”Det är kritiskt att eleverna känner glädje genom rörelse och idrott, anpassat efter deras behov,” påpekar Elin, som ser fram emot att se ett ökat engagemang hos eleverna och mer rörelse i deras skoldag.
Rapporter visar att ungdomar idag är allt mer stillasittande. ”Vi vill grundlägga en vana av fysisk aktivitet tidigt i livet,” förklarar Elin. Målet är också att ge eleverna chansen att känna gemenskap och prova på olika sportaktiviteter.
När lektionen närmar sig sitt slut samlas alla för en avslappnande session till lugn musik innan de återvänder till klassrummet, fyllda av ny energi. Elin, med ett brett leende, tackar alla och ser hur eleverna lämnar salen med glada ansikten, redo att fortsätta dagen med förnyad kraft.